fbpx

SEO tekster gør mere skade end gavn


At købe seo tekster for idiotisk

Efter en tur på LinkedIn faldt jeg over en annonce for SEO tekster. Det fik mig til at stoppe min utålmodige scrollen og tænke:

SEO tekster - er der virkelig nogen der spilder tid og resurser på det?

I "gamle dage" lavede man særlige SEO tekster der kun havde til formål at manipulere Google - så kom man højere op i søgemaskinerne.

Som regel var de tekster så fyldte med de samme søgeord, at læseren var tæt på at kaste op, når de var nået til vejs ende.

En traditionel SEO tekst er sjældent særlig brugervenlig, interessant eller sælgende. Ofte har de nærmest den modsatte effekt. Særligt webshops har en tendens til at overdrive deres kategorisider, hvor der enten i top eller bund er tilføjet "seo tekst".

Hvis teksten ikke giver en helt særlig viden om kategorien, udgør den bare støj i kundernes købsrejse. Konverteringsraterne stiger ofte betragteligt, når der fjernes unødvendig støj.

Ikke alle tekster skal kunne det samme

Når du går i gang med at skrive tekst til hjemmesiden, er det vigtigt at have målgruppen i baghovedet. Din tekst skal matche deres niveau og deres forventninger, så derfor nytter det ikke at du skriver i "skabeloner" hele vejen rundt på websitet.

Noget indhold kræver særligt fokus og mere basale informationer kommer du ofte nemmere hen over.

Dine produkter/ydelser er ofte dem, du gerne vil have øverst på Google. Så det er meget naturligt at starte med disse sider. Sider med kontaktinfo, formål, visioner m.m. har ofte behov for en anden tilgang.

Åbningstider er et godt eksempel på at kunne give info hurtigt. For når brugeren har set hvornår der er åbent, er der ikke ret mange andre touch points der giver mening. (Det kunne dog være noget omkring transport og parkeringsforhold)

En skrivestil der giver gode SEO placeringer (persuasive copywriting)

Det kan være ok at have skrive skabeloner og modeller, det giver en struktur og en form på indholdet. Men ud fra et bruger og SEO perspektiv, vil det give mere mening at lære en "skrivestil". 

Det er evnen til at skabe følelser, som giver de gode resultater, fordi brugeren bliver engageret og dermed gør noget af det du ønsker = En god brugeroplevelser.

Wikipedia defineres persuasive writing sådan her:

Persuasive writing intends to convince readers to believe in an idea or opinion and to do an action.

Her er en skrivestil der nærmest er skabt til Googles algoritme og som sælger dit budskab. Flere eksperter mener, at det skrive til folks følelser er en videnskab og det kræver også øvelse. Men 2 af de absolutte grundsten i at skrive den slags tekster er:

  • Fortæl historier
  • Brug følelser

Her ser du eksempel på hvordan en fortællende og følelsesladet indledning kunne se ud, på dette blogindlæg:

"De sidste 5 år er jeg eksploderet i raseri, når jeg så kunder købe værdiløse SEO tekster - For magen til spild af tid og resurser skal man lede længe efter"

Nu har du formodentlig et billede inde i hovedet - og det sælger bare budskaber bedre end mere faktuelle skrivemetoder.

Det er vigtigt at finde en skrivestil der passer dig, så lad være med at påtage dig en, du ikke er tilpas med.

Sleeknote har lavet et glimrende blogindlæg med 17 eksempler her

Køb dwell time venlige tekster i stedet for SEO tekster

Dwell time er den tid en "Google søger" bruger på en side før de vender tilbage til søgemaskinen. Så det er virkelig vigtigt at brugeren bliver hængende og læser indholdet eller klikker sig rundt på websitet.

Hvis en bruger har være 7 sekunder på et website på søgningen "seo tekster", men har brugt 1. minut og 45 sekunder på et andet - så ved Google godt hvilket website der bliver anbefalet.

Så en kedelig og lang SEO tekst med intetsigende og følelsesløst indhold, vil med stor sikkerhed gøre mere skade end gavn. Ganske ironisk når teksten er skabt for at skabe en anden effekt.

Google har ændret syn på SEO tekster

Google kigger ikke længere på tekst og kvantitet, men på brugernes oplevelser. Ved hjælp af blandt andet deres Chrome browser kigger de flere forskellige parametre. Så ordtæthed og tekstlængder erstattes nu med målinger på:

  • Tid brugt på siden
  • Antal sider der er set
Besøgende bliver kun hængende i dit website, så længe dit indhold giver værdi

Så en tekst der gavner dine placeringer skal kunne:

Krav til tekster og dwell time

1

Fastholde

En bruger der kommer fra Google og vender tilbage og laver en ny søgning 5 sekunder efter - sender ikke et kvalitetssignal

2

Engagere

Brugeren skal motiveres til at engagere sig. Se flere sider, se en video, downloade mere indhold - kort sagt engagere sig

3

Konvertere

Foretage de handlinger som vi definerer som en konvertering. Det kan være såvel bløde som hårde konverteringer 

I praksis vil en side, der indeholder en video som den besøgende afspiller, altid give en "fornuftig" dwell time. Det samme gør et velskrevet blogindlæg.


Tekstformatering er ikke det samme som SEO tekst

Det kan stadig betale sig at formatere tekster i websitet, på en sådan måde at både brugere og søgemaskiner værdsætter indholdet. Men det skal du ikke "forveksle" med at du laver "SEO tekster", for det understøtter bare en standard.

To etiketter med tekst gør en særlig forskel for søgemaskinerne. Så de to tags "title" og "desciption" bør som hovedregel altid indeholde et eller flere af de ord, som du gerne vil findes på.

Det er disse tags, der ofte udgør resultatet du ser i Google. Det er en KÆMPE faktor, når det kommer til at tiltrække opmærksomhed og KLIK. Dem der skrive gode tekster, kan inspirere og lokke brugerne til at klikke sig ind på siden - en handling Google belønner.

Ved at bruge webstandarder kan eksempelvis også overskrifter gøres mere "vigtige" for Google. Tekst kan formateres så Google prioriterer ord og emner højere, det gøres ved at arbejde med H1-H6 overskrifter.

En godt formateret tekst vil altid give læseren et bedre overblik - og får dem til at blive længere på din hjemmeside. Det giver så en god DWELL time og endnu bedre placeringer.

Take aways

Så for at opsummere det du skal huske med tekster:

  • Køb eller skriv ALDRIG SEO tekster - det er old school
  • Lav en tekst som får den besøgende til at blive hængende
  • Brug formatering og styling til at give brugeren (og søgemaskinen) en god oplevelse
  • Husk at skrive til brugerne og ikke til Google. Skab følelser.