Få en sælger der aldrig sover
Marketing automation: Når tingene sælger sig selv
Med marketing automation kan du opnå drømmescenariet at dine produkter/ydelser sælger sig selv. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men når det er sat rigtigt op kan det lade sig gøre.
Marketing automation: Når tingene sælger sig selv
Med marketing automation kan du opnå drømmescenariet at dine produkter/ydelser sælger sig selv. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men når det er sat rigtigt op kan det lade sig gøre.
Byg en toptunet lead maskine med marketing automation
Når du sætter et marketing automation system op bygger du en lead maskine, som løbende bearbejder dine leads efter automatiserede regler og såkaldte flows. Du konfigurerer et system som automatisk har dialog med dine potentielle kunder og som løbende er med til at score og kvalificere de mest varme leads.
At bygge en marketing automation lead maskine kan tage noget tid, men når det først kører og er fuldautomatiseret er det vejen til friske leads helt af sig selv.
At kunne genkende sine kunder er en styrke og konkurrencefordel
Med et marketing automation system har du en it-platform som er i stand til at genkende dine kunder, når de enten besøger dit website eller læser dine nyhedsbreve. Ved hjælp af cookies kan systemet se om den besøgende har været der før, samt se hvilke kontaktpunkter man har haft med virksomheden digitalt.
I Marketing automation sprog kaldes dette for profilering og det er en af hovednøglerne til succes. Profilering gør at du får samlet oplysninger om dit lead som du kan bruge aktivt i din videre kommunikation. Så step 1 er kundegenkendelsen som åbner dørene til de videre aktiviteter.
Permission markedsføring:Start med at få lov
Det kan være både dyrt og pr mæssigt meget negativt at skrive til leads/kunder uden at have fået lov. Så de forskellige marketing automation systemer bruges til at få styr på permissions (tilladelser), så du ikke ved en fejl kontakter folk uden deres samtykke.
At få lov til at skrive til folk er blevet sværere og det kræver som regel en gennemtænkt strategi, som er baseret på en ”bytte” handel med kunden. Derfor ser du ofte hjemmesider der lokker med whitepapers, e-bøger, videoer, guider og infografikker, det eneste man skal gøre er at udfylde email, navn og evt. tlf.nr.
Content marketing spiller fantastisk sammen med marketing automation
Som regel er det e-mail adressen der er omdrejningspunktet for den videre dialog i marketing automation og det er den som de fleste prøver at lokke fra kunden.
Jo mere spændende, udfordrende, lærende, nyskabende og interessant indholdet er, des større er chancen for at potentielle leads vil bytte med deres e-mail. Mange der starter med marketing automation kæmper en hård kamp for at lave content marketingder er spændende nok og denne indholdsproduktion er som regel stærkt tidskrævende.
At skabe indhold som trækplaster kaldes også for content marketing og hvis du ikke tænker du kan producere spændende indhold, bør du overveje hele dit marketing automation setup. Content marketing bruges til at "sætte krogen" i dit lead og er derfor en nærmest uundværlig brik i dit puslespil
Lav automatiserede flows der trækker kunden tættere på
Hele konceptet med marketing automation er at du automatiserer og personaliserer din kommunikation med hvert enkelt lead. Dette kræver at du skaber de såkaldte marketing automation flows i dit system. Det lyder mere avanceret end det egentlig er, for teknikken og koden er allerede klar til disse handlinger. Udfordringen kommer ved at skal kunne definere hvad kunderne skal opleve på deres købsrejse.
Marketing automation flows bør startes forsigtigt op, så du ikke skræmmer kunderne væk. Du skal derfor tænke i simple flows der gør det nemmere for brugeren at træffe de rigtige beslutninger. Når først et flow er sat rigtigt op, fungerer det som en sælger der aldrig sover og virker også i weekenderne.