fbpx

LinkedIn algoritmen er for lemminger


LinkedIn algoritmen er for lemminger

Lige om lidt vil dit LinkedIn feed være fyldt med SoMe guruer, Algoritme betvingere og online folk med gode intentioner. De vil i fællesskab konkludere på, hvordan du opnår størst mulig succes og rækkevidde i LinkedIn´s algoritme.

Matematisk vil de have helt ret, jo det er bedre med en kommentar end et like. Ja det er fantastisk når folk klikker "læs mere" - og der er sikkert noget forstærkende i hurtige reaktioner i dit feed.

Lemminge opslag på vej

Så om lidt vil du opleve en stigning i opslag, hvor du skal klikke på "læs mere" for at få hele udbyttet og du vil opleve en strøm af "call to actions" om at kommentere. Hvad synes du? Hvad har du oplevet? o.s.v

Men en ting glemmer de fleste nok at nævne, at hvis alle render rundt og tænker de skal "poste" i kontortiden, for at opnå størst synlighed - så er det også her konkurrencen er størst. Ligeledes glemmer man faktisk den målgruppe af aften/weekend LinkedIn krigere, som først tager sig tid til "Linkeding" aktiviteter efter arbejde.

Jeg vil også mene, at hvis alle prøver at please LinkedIn algoritmen så skiller man sig ikke ud. Så det at spørge efter kommentarer m.m. bliver altså lidt klicheramt, når der ikke er en særlig grund til det.

LinkedIn rækkevidde eller gennemslagskraft?

Jeg har kørt forskellig tests på især B2B produkter og de er måske ikke helt videnskabelige evidente (endnu), men det er muligt med høj fart på "motorvejen", når de andre ikke kører. Prøv at spørg dig selv - eller dit netværk:

  1. Hvornår er ejerledere på LinkediN - i eller uden for almindelig arbejdstid?
  2. Hvornår kan folk for alvor fordybe sig et komplekst emne? Når de er på arbejde eller når de har fri?
  3. Hvor vigtigt er det med 25% større rækkevidde kontra 25% større gennemslagskraft?

Så inden du sætter dig sammen med de andre fugle på linjen, så overvej om det kan betale sig at gå den modsatte vej. For præcis dem du gerne vil ramme har måske en adfærd, som rækker LANGT ud over LinkedIn algoritmer.

Der er ikke mange der har fået succes i verden ved at gøre som alle andre - så hvorfor begynde at gøre det på LinkedIN?