Tag ikke fejl, jeg elsker virkelig SEO som disciplin og som fag. Jeg har arbejdet professionelt med det i mange år og i al beskedenhed, har jeg opnået resultater på søgemaskinerne som de færreste kan matche.
Det har også været en fornøjelse at have et stærkt konkollega netværk både on- og offline.
Så nu ”skider jeg i egen rede” og spørger om SEO folk er for selvfede?
SEO folk er for mig de mest siloorienterede folk i online marketing miljøet.
Mange af dem jeg er stødt på, er ikke i stand til at nævne noget indsigtsfuldt om andre kanaler. Om det er ensporethed, eller snobberi om at SEO er the shit der gør det, skal jeg selvsagt ikke kunne sige.
Men møder du eksempelvis en Google Ads specialist, så vil de ofte kunne give et par SEO tips. Det er også min erfaring, at en gennemsnitlig SoMe ansvarlig, ved væsentlig mere om at bygge målgrupper og ofte kan arbejde med mere end en kanal
Prøv at spørge en SEO m/k om de nogensinde har lavet bare en lille ppc kampagne?
Nu skriver vi 2023 og det måske på tide at SEO folk stopper med at være ”one trick ponys”?
SEO tryllerier og hemmeligheder
Jeg har også mødt mere end en SEO tryllekunstner – som har et trick til topplaceringer, som er så hemmeligt at kunden ikke må få af vide hvad det er. Så nu er der sådan lidt en ”magi” rundt om den løsning der er anvendt. Uuuuuuuuha Houidini hvor er det spændende – men prøv at forestille dig en der arbejder med e-mail marketing er lige så hemmelighedsfuld. Det sker bare ikke i de andre online discipliner, at der er ikke transparente løsninger.
Har du også hørt SEO rockstaren der snakker om al den gratis trafik?
Jamen halleluja hvor er de nogen helte. Udfordringen ligger i at trafikken jo kun er gratis, hvis arbejdsindsatsen ikke har kostet noget og det sker vist meget sjældent. Hvis man tager udgifter til arbejdsløn, hastighedsoptimering og evt. linkbuilding med, så er der ofte tale om betragtelige udgifter.
SEO ulven kommer (Altid og hele tiden)
Der er vel næppe heller en gruppe som råber ”ulven kommer” højere end SEO folk?
Hver gang Google har raslet med sablerne, så er der et gigantisk heppekor som lover dommedag, trafikfald og ”ruin”. Jeg kan nævne EAT, BERT, Core updates m.m.
Jo jeg ved godt at når Facebook laver ændringer så er SoMe hajerne også ved tasterne, men de peger mere på muligheder og ændringsforslag. De ”lover” ikke at du er ”væk” om et øjeblik.
Ofte har en update ramt dem der lavet seo løsninger i en grå zone og som har prøvet vride seo algoritmen for den sidste dråbe.
SEO folk har IKKE gjort nettet til et bedre sted at være
Hvis man historisk kigger på, hvor meget lorteindhold og spamblogs der er spredt i SEOéns hellige navn – så kan man roligt konkludere at SEO folk er dem som har ”voldtaget” det medie mest. Der er gode kvalitetsblogs og forums, som nærmest har måttet lukke fordi de er blevet spamkommenteret ned i helvede.
Der er vel ikke et online marketing fag, hvor der er lavet så meget software som kun er beregnet til at ”snyde” Google? Prøv at lave en søgning – du vil blive overrasket over hvor stort det marked er.
Prøv også at se hvordan ”gamle domæner” bliver misbrugt. Eksempelvis en privatskole der lukker deres hjemmeside ned og så bliver deres hjemmeside pludselig en spamblog, med ”spændende artikler” der omhandler alt fra Spaophold, elcykler og eksotiske rejser.
Der er ikke noget ulovligt i det – men bidrager til et velfungerende internet gør det ikke.
Nu er det kunstig intelligens der kommer til at stå for skud
De fleste SEO folk har altid været på jagt efter hurtige og nye muligheder. Så her kommer AI dumpende ned fra himlen som en ”gave”. Så nu kan nettet godt ”glæde” sig til bunker af AI skrevet indhold, som behændigt er kørt gennem translators og synonymværktøjer, så søgemaskinerne får svært ved at identificere det.
Der er allerede halve og hele Youtube kanaler med videoer skabt af AI, som ranker fint men næppe giver brugeren mere værdi end to minutter på Cartoon Network.
SEO folk kan stadig noget særligt ... men slap lige af med retorikken
Jeg synes stadig at SEO er noget særligt og ofte en investering værd. Men os/dem der arbejder med det, skulle måske overveje hvilken retorik og etik man bruger omkring det.
Så tænker du at SEO folk er for selvfede?