"Facebook har lukket vores annoncekonto og nu har vi ingen trafik eller salg"
Jeg har efterhÄnden en del gange vÊret i dialog med firmaer, som fra den ene dag til den anden har fÄet lukket deres annoncekonto hos Facebook. DesvÊrre er der ofte ikke en "gyldig" grund til lukningen og firmaet stÄr helt uforstÄende og kigger pÄ at deres forretning vÊlter.
I disse tilfÊlde viser techgiganten sit "sande" vÊsen, for de er iskolde og ofte helt umulige at komme i dialog med. Deres support og hjÊlpsomhed er pÄ den kant, nÊrmest ikke eksisterende. Jeg kan fortÊlle smÄ "gyserhistorier" om forlÞb, hvor firmaer med et 6 cifret mÄnedligt annoncebudget, ikke fÄr svar pÄ henvendelser i ugevis. Men det skal dette blogindlÊg ikke handle om, for sÄ ville det blive alt for langt.
Husk ogsÄ at for nyligt truede Facebook med at trÊkke sig ud af Europa! NÊppe sandsynligt men dog en hÄndgribelig trussel.
Det startede med at der blev bygget pÄ lejet grund
Ulykken starter faktisk allerede i strategi valget. For hvis du som virksomhed satser entydigt pÄ sociale medier, sÄ ligger du en masse krÊfter og penge i at opbygge et audience og en rÊkkevidde. Du oplever at det er en succes og dit salg og din trafik kommer nu i en lind strÞm. Kort sagt oplever du at fÄ succes, men samtidigt bliver du dybt afhÊngig af platformens performance.
Det svarer til at bygge et hotel pÄ en lejet grund, du ved aldrig hvornÄr lejemÄlet opsiges
Historien viser desvÊrre at eksempelvis Facebook i deres ageren, kan finde pÄ at Êndre vilkÄrene, reglerne og funktionerne sÄ din adgang til platformen forsvinder. OgsÄ uden varsel.
LÞsningen er super simpel og meget svÊr at eksekvere pÄ bagkant
LÞsningen er jo ikke svÊr, det handler om at have flere trafik kanaler, sÄ nÄr en kanal lukkes sÄ skruer vi op for nogen af de andre vi har.
Men hvis man nu entydigt har lagt hele indsatsen i en kanal, sÄ skal der fÞrst startes op andre steder, hvilket kan tage meget lang tid. SÄ det er svÊrt at handle pÄ bagkant nÄr "huset vÊlter".
Kort sagt handler det om at vÊre forberedt pÄ at "lejemÄlet" kan opsiges og at have flere kanaler i spil.
Sats pÄ flere kanaler og "kÞb din egen grund"
Ud fra et strategisk synspunkt og med udgangspunkt i risikostyring, vil det vÊre mere langtidsholdbart at bygge hotel pÄ egen grund. Det kan gÞres pÄ flere forskellige mÄder. Her kommer et bud pÄ et par helt oplagte ting du kan gÞre:
- Nyhedsbreve
Brug nyhedsbreve og sats pÄ at bygge et publikum til det. SÄ bestemmer du selv hvor lidt og hvor meget der skal kommunikeres. Samtidig har du "ejerskabet" over kanalen. - SEO
SÞgemaskineoptimering er en god mÄde at skabe diversitet i din trafikstrÞm. In worst case scenario og du skulle ryge ud af Google, vil der vÊre chancer for at komme tilbage - lige som at der trods alt er andre sÞgemaskiner. - Web push
For ikke ret mange penge kan du etablere en tjeneste, hvor brugerne pÄ dit website kan "alarmeres" om at der er nyt indhold de bÞr se. Gjort rigtigt er det en billig mÄde at holde brugerne tÊt pÄ dig. - Egen video platform
Brug din egen video hosting platform. Ja Youtube er kÊmpe stort, men du kan vÊre herre i eget hus ved eksempelvis at bruge Vimeo eller andre tjenester, til at hoste dine videoer. PÄ den mÄde kan de bringes i spil pÄ andre platforme.
Konklusion: Risikospredning og fremsynethed
Der er mange forskellige ting der kan bringes i spil - men husk at det er svÊrt at gÞre pÄ bagkant.