Personalisering er det nye sort – død over den statiske hjemmeside
Forestil dig du som mand gik ind i en skobutik og som det første blev tilbudt at kigge på stilletter?
Det vil med stor sandsynlighed gøre de fleste forbrugere skuffede, samt efterlade et rigtigt dårligt førstehåndsindtryk. Men det er faktisk den oplevelse rigtig mange hjemmesider giver deres brugere, fordi at siden er lavet så statisk at der ikke er nogen segmentering i forhold til de besøgende. Det er her at blandt andet personalisering kommer i spil.
Men grundlæggende er jeg stor tilhænger af større dynamik i hjemmesiderne, da teknologien er moden til at alle ikke skal have det samme budskab. Der er flere ganske simple triggers der kan lægges ind på hjemmesiden som giver mening for alle, uanset om man er b2b, b2b eller e-commerce website.
Personalisering starter med kundegenkendelse
Det handler om at kunne genkende den besøgende, er det en vi har set før eller er det en ny besøgende? Hvis det er en ny besøgende kan man jo lave en velkomsthilsen, som giver en quick guide til websitet, eller giver dem mulighed for at afspille en video.
Med personalisering kan der også være en særlig hilsen der viser de 5 mest læste artikler på bloggen, eller top ti solgte produkter i butikken. Så snart vi arbejder med kundegenkendelse kan vi begynde at føre brugeren ned af den konverteringssti vi har planlagt.
Personalisering kan starte i det små
At lave personalisering på hjemmesider kan være tungt og teknisk krævende, men der er kommet mange teknologier der gør det nemmere for dig at udføre. I forbindelse med Marketing Automation kan man lave personaliserede flows, samt skabe landingpages m.m. der retter sig til en enkelte bruger. Det kræver som regel et stort forarbejde at få op at køre og så kræver det en aktiv action fra brugeren, hvor vi gerne vil have en e-mail tilmelding.
Men der findes også muligheder for at personalisere indhold til brugere, som stadig er anonyme for os, hvilket vil sige at vi ikke har en interaktion fra dem endnu. Ved hjælp af personaliserings software kan vi trække dem tættere på, uden at lave for avancerede systemer. Så en lidt stille tilgang kan være et godt sted at starte, så man ikke rammer ved siden af.
3 Eksempler på dynamik og personalisering
Restaurant eksempel:
En besøgende kommer til restaurantens hjemmeside i åbningstiden og er registreret til at være geografisk tæt på (Ip adresse aflæst) – så popper der en box op med enten en rabatkode eller en appetitvækker på dagens menu.
Uden for åbningstid:
En besøgende kommer til vores hjemmeside kl. 22 – uden for vores åbningstid hvor vi tager telefonen – den besøgende bliver nu eksponeret for en kontaktformular istedet for telefon nummeret.
Besøger os på en mobil:
En besøgende rammer vores website på en smartphone og nu lister vi meget synligt en call to action knap som siger: Ring nu!!
Kom i gang med personalisering nu!
Der er meget der tyder på at eksempelvis Google aflæser om brugerne har en god oplevelse, når de kommer ind på din hjemmeside. Det betyder at du bliver nød til at tage brugerens intentioner og brugerrejse endnu mere alvorligt end før. I disse steps til den glade bruger vil jeg hævde at personalisering er et af de vigtigste.
Måske har i allerede værktøjet? til personalisering?
Mange Marketing Automation systemer har personalisering indbygget og hvis du bruger eksempelvis Sitecore, så har de også et personaliseringsmodul – det kan du læse mere om her.
God fornøjelse – det faktisk rigtig sjovt og givende at arbejde med personalisering, da det tvinger jer til at sætte sig i brugerens sted.