Kreative og nyskabende reklamer/kampagner sat i kontekst bliver ikke erstattet af værktøjer.
Jo jo nu kommer der endnu en strøm af "content creators are going to die" indlæg på sociale medier. Men jeg ser altså kun kunstig intelligens som værktøjer, som kan lave vores tekster, billeder, video og koder hurtigere end før.
Det er naturligvis megafedt at få et universal værktøj der kan lave en masse af arbejdet for os.
Men enhver kreativ kampagne tager jo udgangspunkt i noget unikt og måske også helt nytænkt.
Man kan kalde Chatgpt og de andre værktøjer for mange ting, men de er jo ikke nytænkte - det er er baseret på noget allerede skabt og skrevet indhold.
Kreative reklamekampagner bruger humor og overraskelse
Når vi begejstres eller overraskes er vi nemmere at sælge noget til. Derfor er nogen af de mest vellykkede kampagner ofte båret på humor. Nogen er båret af overraskelse og det er kampagner som brænder sig fast i bevidstheden. Det kan være at AI kommer til at overraske, men det er svært at se at kunstig intelligens kan tage kampagner til et nyt niveau.
De kan måske lave "kopier" af allerede eksisterende koncepter, men mange af os vil kunne se at det er "kopieret".
AI billeder og video er grundlæggende "tyveri" ved højlys dag
Når de fede AI værktøjer spytter nogen fede og kreative billeder ud, så sidder også jeg med åben mund og polypper. Det er imponerende hvad der bliver lavet på kort tid. Men grundlæggende er det jo allerede eksisterende billeder og videoer der danner grobund for de dannede kreativer. På den måde kan du i virkeligheden se det som stock billeder på supersteorider.
At der også er nogen åbenlyse udfordringer med ophavsret tager vi ikke med i denne diskussion.
Den her reklame havde kunstig intelligens aldrig fundet på.
Se den på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=CD37_EHRXXE
Coca Cola har i mange år prøvet at tage "ejerskabet" på julemanden. Mange af deres reklamer har den røde coca cola truck som kører rundt ved juletid. Flot og fed branding og med en helt speciel stemning.
Men når Pepsi går ind og "antyder" at han kører rundt med en vogn fuld af coca cola, så er det simpelthen hysterisk morsomt at han stopper op på en tankstation - for at købe Pepsi produkter.
Så der stadig brug for den "kreative sjæl
Så hvis du ønskre at formidle reklame og kampagner som har stor effekt, så har du stadig brug for "skæve vinkler" og kreative ideer. At det så er nemmere end aldrig før at få lavet mockups, visualiseringer, tekstoplæg m.m. gør det jo kun nemmere - at sætte tiden og resurser af til den gode ide.