I takt med at algoritmer styrer mere og mere af markedsføringen, vil jeg "slå et slag for" sund fornuft. Selv de bedste algoritmer kan IKKE performe, hvis dine budskaber og annoncer ikke er gennemtænkte.
Mere og mere markedsføring kastes ind i "algoritme turbinerne" hos Google, Facebook, LinkedIn og hos mediehusene. Det har nogen åbenlyse fordele, men giver også bagslag.
Look a like audiences er kampagne indavl
Selv det bedste "look a like audience" er jo "blot" et indavlet audience, som hvis det ikke udfordres, vil gøre at ens kampagner på et tidspunkt løber tør for nyt blod. Selvfølgelig giver det mening at køre den slags kampagner, men de må ikke fylde for meget i det samlede markedsførings setup.
Google Ads er blevet en tekst tørretumbler
Når Google "kræver" at du mikser en lang række tekster, så kan deres algoritmer arbejde med at finde de bedste. Så nu kastes dine overskrifter og beskrivelser ind i "tumbleren" og de mest varme kommer så ud igen på et tidspunkt. Men "prisen" er at du ikke længere selv 100% er i kontrol med budskabet. Det har jeg set adskillelige sjove eksempler på.
GDPR, Datatilsynet og IOS opdateringer skal du se som en gave
Det er selvfølgelig træls når ens data begrænses, men det kan også være den gave. For det tvinger virksomhederne ud i, at få mere styr på de fundamentale kampagne forberedelser.
Der er efter min mening, for meget fokus på, hvordan data opsamles, anvendes og bringes i spil hos tech giganterne. og for lidt fokus på forarbejdet til effektiv markedsføring.
Sund fornuft i markedsføringen
Jeg tænker at mange kampagner kan optimeres, hvis virksomheder grundlæggende får mere styr på:
Hvad gør dit firma til noget særligt?
Hvilke "pains" løser i for kunderne?
Hvilken værdi tilfører i?
Konklusion:
Målgrupper og segmenter er bare meget nemmere at ramme, når kernebudskaberne er knivskarpe og gennemtænkte. Der er en kæmpe sammenhængskraft når den sunde fornuft er brugt - før algoritmerne er bragt i spil. Så lad være med, at kaste for meget generisk indhold ind i tech giganternes maskiner, for i risikerer at komme til at ligne alle de andre.